menstruatie en calculatie

Om mezelf bewust te maken van de afvalberg die ik als vrouw produceer aan menstruatie producten, heb ik een tijdje geleden een schatting gemaakt van mijn totaal verbruik. Ik dacht mezelf hiermee wakker te schudden.. en zo geschiedde. Sindsdien gebruik ik een milieuvriendelijk alternatief. Ik wou toch mijn calculaties hier meedelen, om de impact over te brengen. Het aantal wegwerp maandverbanden verbruik als ovulerende vrouw, een schatting:

Sinds 13 jarige leeftijd ben ik rijp, vandaag ben ik 25 en dus menstrueer ik nu al 12 jaar. Naar schatting zou ik nog 25 jaar moeten menstrueren voordat ik aan mijn menopauze zou komen. Hier beginnen mijn berekeningen:
als een pakje wegwerp-maandverbanden 3 euro kost voor 15 stuks is dat in totaal 20 cent per stuk ongeveer. mijn menstruatie-tijd duurt ongeveer 5 dagen, waarbij 3 maandverbanden per dag ongeveer. per menstruatie-cyclus is dat 15 maandverbanden (ongeacht de grootte, ik reken hierbij ook inlegkruisjes). er zijn 52 weken in een jaar. 1 week maandstonden elke 4 weken; dat zijn 13 weken menstrueren op een jaar.  is 195 maandverbanden op een jaar basis. een hoop afval dus. en dat kost 39 euro , zeg maar 40 euro per jaar minstens, exclusief het aantal kosten vuilniszakken.
40 euro x 12 jaar = 480 euro al gespendeerd tot vandaag aan mijn menstruatie (een totaal van 2340 maandverbanden) de komende 25 jaar zou ik nog 1000 euro spenderen aan maandverbanden. de afval die een vrouw zowat produceert in haar leven aan maandverbanden (of tampons, naargelang de voorkeur) is dat ongeveer ; 195 maandverbanden per jaarbasis , met een menstruatie termijn van (13 tot 50 jaar of ongeveer 37 jaar lang menstrueren) = 7215 maandverbanden in/door één vrouwelijk leven, dat contribueert aan de afvalberg. niet afbreekbaar en totaal onverantwoord.

solvent_02

Ik vind het enorm spijtig dat ik onmiddellijk de gewoonte heb meegekregen vanuit mijn opvoeding en cultuur om wegwerpproducten te gebruiken voor maandstonden. Mijn geweten schreeuwde al een tijdje naar een duurzaam, ecologisch en biologisch gezond alternatief. ik ben dankbaar voor mijn bewustwording.

image source unknown

Bewaren

Leave a reply

