consumptie onder controle

ik stimuleer mezelf van impulsieve koper naar een meer mindful en verantwoorde consument. dankzij deze zelfcontrole en bewustwording bega ik veel minder miskopen en streef ik veel meer naar kwalitatieve einddoelen in plaats van een korte aankoop-bevrediging. ook spaar ik op die manier geld uit en effectieve leefruimte. ik leer praktisch gericht redeneren en besef dat je met minder, veel meer kunt aanvangen door gebruik te maken van je creativiteit. wanneer ik aangetrokken word tot een aankoop, stel ik eerst mezelf een aantal vragen en probeer dan volkomen aan te voelen, intuïtief, wat de aankoop betekent en of het werkelijk veroorloofd is voor mij op dat moment. het is een kwestie van uw instincten te overbruggen en een diepere connectie te maken met de waarom en de ‘is het wel de juiste keuze’. hier deel ik mijn check-lijst die me helpt zelfzeker en overtuigd te zijn in mijn aankoop/investering- keuze. moge het u helpen.

.  nodig hebben versus willen hebben
.  waarom wil ik dit, wat is de hoofdreden of achterliggende betekenis
.  zal het me werkelijk dienen en bijdragen tot mijn innerlijk geluk of zal het enkel de schijn van geluk simuleren en me afleiden van wat werkelijk belangrijk en nodig is.
.  slaap er een nachtje over of wacht minstens een week met de effectieve aankoop en zie dan pas of je dit echt nog nodig hebt
.  heb je geen soortgelijk product al in je bezit
.  moet je dit echt kopen of kan je het eventueel ergens uitlenen
.  laat je je misleiden door de goedkope deal, prijs of door de verpakking
.  wat zeggen andere betrouwbare bronnen van dit product, zoek naar reviews 
.  hoe frequent zie ik mezelf hiervan gebruik maken
.  heb ik dit specifiek nu nodig in mijn leven of kan ik er nog mee wachten
.  kwaliteit boven kwantiteit
.  begin met één stuk te kopen en bepaal later pas of je meerdere nodig hebt (laat je niet misleiden door acties als 2+1 gratis)
.  wat zijn mijn waarden tegenover de ethiek van de onderneming en hun labels:
.  ingrediëntenlijst  (gezondheid, prijs-kwaliteit)
.  eco-vriendelijk  (biologisch afbreekbaar, duurzaamheid: wegwerp of herbruikbaar)
.  cruelty-free  
.  fair-trade

 

& als jij nog andere tips hebt voor het beperken van overbodige consumptie, voel je vrij om die te delen, ze zijn zeker welkom!

 

Atriumimage source

Leave a reply

