dit is oil pulling

oilpullingOil pulling is een techniek om gifstoffen en bacteriën uit je mond te werpen door gebruik van een *ongeraffineerde/virgin of koudgeperste plantaardige olie. Dit zou ziektes voorkomen en bescherming bieden zoals bijvoorbeeld het versterken van tandvlees of het verminderen van tandgevoeligheid. (* het kiezen voor een virgin of koudgeperste olie is het best voor een optimale werking van voedingstoffen en dus een sterkere resultaat. Een interessant artikel over olie-kwaliteit en bewerkingsprocessen, vond ik hier) Ondertussen heb ik meer dan een jaar ervaring met oil-pulling en ik ben nog steeds een voorstander van deze ayurvedische benadering op mondhygiëne en algemene gezondheid. Ik deel nu eindelijk mijn uitgebreide tips hierover. –weet bijgevolg dat ik geen deskundige ben in mondhygiëne of gezondheid en ik deze informatie heb verzameld uitsluitend op basis van mijn persoonlijke ondervindingen- De olie die ik gebruik voor oil pulling is een vegan koudgeperste virgin kokosolie, die ik aankoop in een biologische supermarkt. Kokosolie heeft verzachtende en antibacteriële kwaliteiten. Het is een veelzijdig product, dat zowel in keuken-bereidingen kan gebruikt worden maar ook kan dienen als schoonheidsproduct, namelijk voor het rijkelijk voeden van haar en huid. Door zijn antivirale eigenschap, milde smaak en fijne textuur; vind ik kokosolie uiterst handig voor oil-pulling.  (Er wordt ook beweerd dat sesam-, olijf- en zonnebloemolie ook geschikt zijn, maar hier kan ik zelf niks over uitspreken)

toepassing

Wanneer je wakker wordt, ga je eerst van start met oil pulling, zelf nog voordat je uw tanden poetst of begint met ontbijt. Neem een koffielepel aan kokosolie en laat die in de mond circuleren. Ga absoluut niet gorgelen. Laat gewoon de olie zachtjes rond kantelen in je mond door gebruik te maken van je tong en kaken. Kokosolie heeft een textuur die verstijft in een koude omgeving, maar liquide wordt in aanraking met lichaams-temperatuur. Naarmate de olie wordt herkauwd in de mond, zal die gaandeweg vloeibaarder aanvoelen en verdund worden met speeksel. De olie reinigt en ontsmet je mond tijdens het proces. Daarom is het uiterst van belang om -zoals de naamgeving het zegt- de olie er achteraf uit te werpen. Je wilt de olie niet doorslikken, aangezien je de afvalstoffen niet wilt opnemen in je lichaam. Laat de olie genoeg in je mond zitten, een tien à twintigtal minuten ongeveer, zodat de olie zijn volledige werking kan uitvoeren. De eerste keer zal dit lastig zijn, je tong neemt te veel de smaak op van de olie en het voelt hierdoor erg vreemd en ongemakkelijk aan. Dus zal een eerste paar keer een tiental minuten een enorme uitdaging lijken, maar je geraakt er aan gewoon. Ondertussen kan je wat mediteren, je aankleden, een boek lezen of gewoon nog even in bed gaan liggen. Het weg spugen van de olie raad ik aan om in de wc-pot te doen. Op diverse bloggen gaven ze de tip om het in een container te recupereren maar dat was redelijk onhandig en vies. De reden waarom dit vermeld moet worden, is dus: zoals u al wist, dat kokosolie verstijft in een koele omgeving, dus we willen heus niet het risico nemen om nauwe pijpleidingen te saboteren door ze mogelijk te verstoppen en aangezien de wc een grotere afvoer heeft, vind ik dat verstandiger. Achterna kan je eventueel nog uw mond spoelen met zoutwater  of uw tanden poetsen, maar zelf vind ik dat niet altijd noodzakelijk. Ik merk ook, naast het zuiveren van de mond en de tanden, dat de ademgeur ook volledig fris is na zo’n oil pulling. Naast de ochtendlijke routine, is voor het slapen gaan ook toegestaan om oil pulling toepassen. Soms doe ik het ook twee keer op een dag, wanneer ik aanvoel dat ik extra verzorging nodig heb.

resultaat

Door het toepassen van oil pulling heb ik gemerkt dat ik veel minder last heb van verkoudheden. Wanneer ik bijvoordbeeld opsta met; een droog/zere tong en keel, of ik voel een kriebel tot een mogelijke snotvalling; ga ik gauw grijpen naar oil-pulling.  In nog geen tijd is het resultaat al opmerkelijk; mijn mond is minder droog waardoor het ademhalen minder pijnlijk aanvoel en ik voel tevens een sterkere weerstand op herval, want ik geef op die manier geen kans aan ziektekiemen om zich verder te laten ontwikkelen. Zelf aften gaan sneller genezen dan gewoonlijk, de pijn neemt af en ze komen minder snel terug. Nog een heel positief effect is dat mijn tandvlees dat minder gevoelig is geworden, waarbij het minder snel gaat bloeden als ik per ongeluk uitschuif met mijn tandenborstel. In het algemeen voelen mijn tanden ook steviger en sterker aan. Ik heb dus enkel positieve ervaringen kunnen ondervinden hiermee. Het enigste vervelende punt is dat de wc-pot soms moeilijker te reinigen valt, doordat de olie zich gaat vasthechten aan de pot, maar liever in de wc, dan in de lavabo, denk ik. Wanneer ik een tijd wegblijf van oil-pulling merk ik echt een verschil, tandplak gaat zich sneller vormen, de kans op ziektes groeit sterk en mijn tandkwaliteit gaat achteruit. Sommigen beweren dat je tanden hierdoor ook witter worden, maar zelf heb ik daar geen bewijs van ondervonden.

Leave a reply

