metamorfose: ik

Als mij de vraag werd gesteld wat voor superkracht ik zou willen kunnen beheersen, dan werd ik altijd aangetrokken tot het idee van gedaanteverwisseling. In Harry Potter vond ik het ook redelijk cool hoe enkele bijzondere magiërs de kwaliteit bezaten om in een dier te alteren. Maar ik was voornamelijk aangetrokken tot Mystique uit XMen, haar vond ik altijd boeiend. Haar kracht is volgens mij de meest diverse en het meest toepasbaar van alle soorten krachten die ik me kan voorstellen.

Nu heb ik deze ochtend een interessante droom geconstrueerd waar gedaanteverandering plaatsvond. Ook al is deze geen lucide droom, vond ik het best wel grijpend genoeg om er over te schrijven. Het is een segment middenin een aantal andere dromen dat plots plaatsvond in een outlet of winkelcentrum. Ik was er niet alleen, mensen waren elk individueel bezig met hun zoektocht naar de gepaste kledij. Mijn ogen richtten zich op de gordijnen van de paskamers om te zien welke er vrij waren en waar mijn vriendin zich aan het omkleden was. Ik sloot me bij haar aan door er bij te kruipen.  Zij was een visuele samensmelting van twee oude schoolvriendinnen waar ik al lang geen contact meer mee heb. Ik noem haar bij deze Radia, ook al had ik haar reële naam niet kunnen opvangen in de droom. Wel, Radia was hevig verschillende nauwe truien aan het passen, met een lichte frustratie want ze vond niks naar haar vorm en zin. Ik was tegen haar aan het praten over een andere vriendin, die trouwens ook compleet verzonnen is. Tijdens het vertellen over hoe die ene vriendin in een korte tijd haar zelfvertrouwen heeft terug gevonden en hoe ze er gezonder uitzag, hoe haar haren een heel stuk voller en langer was geworden; zag ik intussen in de spiegel alles wat ik beschreef. Ik zag exact het meisje waar ik over sprak, hoe meer ik haar beschreef, hoe meer ik haar werd. En tot het punt dat ik een zwart meisje was met een super cool gezichtsstructuur, een prachtige gouden weerkaatsing in mijn gezicht en een donkere huidskleur, ook had ik strak gevlochten lange zwarte haren in een hoge paardenstaart. Ik wist wat er gaande was, maar ik nam het op als een symbolische boodschap, waarbij ik begreep dat ik zowel die vriendin was als de ‘ik’ die ik als ‘ik’ beschouw; en als je over anderen spreekt, dat dat betrekking heeft tot jezelf en zich laat uiten op je persoonlijke vertoning. Wel, ik bleef staren vol bewondering naar die nieuwe gezichtsstructuur, die duidelijk niet mijn gewone gedaante was. (oh een belangrijk detail: ik keek mezelf in de spiegel nooit recht in de ogen, daarom voelde ik ook een afstand of een gevoel dat die spiegel niet echt een introverte spiegeling was.)  Plots besefte ik mijn ongewone huidskleur dus ging ik instinctief even mijn aandacht lossen van die spiegel en mijn ogen richten op mijn arm, ik kneep er in en dacht ‘he kijk, -tegen wie ik dit aan het vertellen was, mezelf of Radia, is redelijk onduidelijk- ik lijk op haar.’ Met andere woorden: ik ben nu plots een zwart meisje geworden. En ik vond het blijkbaar helemaal niet vreemd. Het voelde echt als een onderdeel aan van mij. Ik vond het mooi en ik dacht niet te ver of realistisch na. Maar toen ik dan de connectie terug wou zoeken in die spiegel, keek ik toen rechtstreeks naar mijn gewoonlijke ‘normale’ gezicht. Dus ik greep terug naar mijn arm en zag ik hoe de donkere tint geleidelijk aan aan het wegtrekken was tot een blankere huidskleur. Ik keek echter gefascineerd toe en voelde tevens mijn bloed doorheen mijn lijf circuleren.  Het voelde warm aan, op de grens van een licht gloeiende pijn doorheen de aders, alsof het de uiting van innerlijke worsteling moest voorstellen. En ik werd wakker door extern geluid.

(Ik vond het prachtig om een visuele constructie te zien van alles wat ik opgenomen heb de voorbije dagen en ik kon pas achteraf uitmaken van waaruit ik de kleine details heb kunnen vormen. De beschrijving die ik deed, was volledig gebaseerd op een blog-artikel in constructie waar ik al een poosje mee bezig ben.)  It will all make sense, I promise.

MarioKroes_CorriesHands

image by mario kroes – corrie’s hands / source

Leave a reply

