voor mij een veggieburger in rundvet, mijnheer

Schermafbeelding 2015-02-22 om 02.24.51Dat frituren vaak dierlijke vetten gebruiken voor het bakken van frieten, wist ik al.  Alleen wou ik er nog geen punt van maken om me daar in te gaan investeren. Tot gisteren dan.

Ik voelde dat de tijd gekomen was om eindelijk mijn naïviteit aan de kant te schuiven en de realiteit te affronteren. Zo had ik de moed gevonden om te vragen aan de uitbater van het enigste frituur in ons dorp; wat voor vet ze gebruiken. En met één woord antwoordde hij, tot mijn afkeer, “rundvet”.  Een pijnlijke stilte doorboorde mijn ziel, want ja ik had mijn kleine portie frieten al besteld, maar hierbij wist ik ook maar al te goed dat deze de laatste zullen zijn uit dit frituur. (En lekker waren ze toen ook niet meer)   Bij deze:  bestel ik vanaf heden enkel een kleine friet, slechts en alleen als; ik de bevestiging heb dat de patatten in plantaardige oliën zijn gebakken. Zo zal het nu moeten zijn. Mijn excuses aan mijn niet-vegan vrienden die mijn kieskeurigheid gaan moeten aanvaarden.  Maar ik kan onmogelijk doen alsof ik onwetend ben, dat zit niet in mij.

Ik had hem graag nog willen vragen waarom hij met dierlijke vetten werkt: of het nu een budgettaire keuze was of een kwestie van smaak/voorkeur. Maar uiteindelijk heb ik het daarbij gelaten. Misschien komt er ooit een moment waar de curiositeit aangewakkerd wordt bij een frituur-uitbater om het zelf nodig te achten om ook eens te vragen waarom ik er naar vroeg. Dat is de enigste manier, volgens mij, om een impact te hebben en een licht bewustzijn te creëren.

En nu de ironie: op het krijtbord van het frituur, werd aangekondigd; een bescheiden aantal vegetarische opties in hun aanbod. Dat werd eindelijk eens tijd, dacht ik, maar toch kon ik het niet laten om het als een tragische grap te zien. Want wie bestelt er een vegetarische burger en laat die aanbakken in geslachten-dieren vet. Dus wat is een vegetariër?  En ik snap het hoor: we juichen de vooruitgang toe; elke kleine progressie naar grotere bewustwording is een overwinning; we zijn blij met de vorderingen; we moeten het aanmoedigen in plaats van het af te breken. Dus zeker proficiat aan elke omnivoor of carnivoor die probeert vegetarisch te redeneren of te handelen. Maar ik kan het niet laten om me af te vragen of zij, die geen vlees willen eten voor god-weet welke-reden-dan-ook, bewust zijn van hoe hun ‘niet vlees’ in het vet van een geslacht dier werd gebakken. Want in dat geval vraag ik me serieus af hoeveel succes die veggie-burgers zullen kennen in dat frituur.

 image source: unknown

Leave a reply

