van onder het stof gehaald: stoffen zakdoeken

Stoffen zakdoeken, ik heb mijn vader die altijd weten gebruiken, hij droeg overal minstens één op zak. Als kind vond ik ze onhandig; groots, vuil en ruw. Maar wanneer ik nodig moest snuiten en geen doekje bij de hand had, gaf vader me vrijgevig zijn stoffen zakdoek. Ik vond het telkens een lief gebaar (intiem en vertrouwd) maar tegelijk onwennig in gebruik.

Sinds mijn jeugd heb ik stoffen zakdoeken in mijn kleerkast liggen, just in case, maar geen idee wat ze daar deden al die tijd, wachten wellicht, maar ik heb ze echter nooit gebruikt in het verleden. Dit voornamelijk dankzij de invloed van mijn gemakzuchtige moeder, een steevast papieren-zakdoeken gebruiker, die me snel aanwees op hoe zacht die papieren doekjes waren tegenover stoffene. Ik gaf ze toen onmiddellijk gelijk. En koos toen de gemakkelijke (niet de beste) oplossing.

Wel, onlangs haalde mijn lief een stoffen zakdoek boven en ik zag onmiddellijk mijn vader in hem. Ik moest innerlijk lachen: de humor van het universum, dacht ik. Toen hij me aanwees op het feit dat het eigenlijk een ecologische oplossing is voor wegwerp tissues, werd ik even stil  ( interrupted by silence )  w a a r o m . h e b . i k . h i e r . z e l f . n i e t . e e r d e r . a a n . g e d a c h t .  “d o i n k” (onomatopee van tegen de paal lopen) Het idee was zo geniaal in mijn ogen, dat ik dit moést toepassen en promoten. Huidig ben ik bezig met het verminderen van mijn wegwerp consumptie, echter heb ik zo’n simplistisch idee als “de papieren-zakdoeken-verbruik volledig van de kaart vegen” over het hoofd gezien.

Het is een aanpassing vandaag, maar ik kies bewust om mijn slechte gewoontes af te leren en ze te vervangen door een duurzaam en harmonieus alternatief.

 

handkerchiefs

image source

Leave a reply

