het weinige dat ik gelezen heb

Het boek ‘Eating animals’, (of de Nederlandstalige vertaling die ik kon vinden in de bibliotheek; ‘Dieren Eten’) geschreven door Jonathan Safran Foer viel naar mijn indruk te vaak in de kijker.  En toch kon ik mijn aandacht niet bijhouden tijdens het lezen, dus besefte ik dat mijn teleurstelling reëel was en het resultaat van een te hoge verwachting.  Here’s the background story:  als enthousiaste -ontwakende- veganist, ging ik destijds wekelijks of bijna dagelijks obsessief op zoek naar informatie (lees: de naakte waarheid zoeken), bekeek ik continue documentaires, las ik internet-artikels en boeken, bestudeerde ingrediënten en labels, ging naar sociale bijeenkomsten, beluisterde speeches van activisten, verspreidde het woord en had continue conflicten met mezelf en de omgeving.  Nu had ik dit boek van Foer al eens toevallig meegenomen uit de bib, weliswaar een jaar voordat ik de effectieve stap had gezet naar vegan bewustwording. Toen las ik hem niet, het lag daar een tijd te wachten tot ik die tevergeefs terugbracht naar de bib. Maar toen ik dit boek vaker zag opduiken rondom mij, dacht ik; ‘die moet ik toch maar eens lezen, lijkt me’. Hoge verwachtingen dus. Ik bladerde vluchtig doorheen de hoofdstukken en dacht ‘YES, dit is wellicht een bundel en het resultaat van een diepgaande onderzoek wat betreft het eten van dieren, hier zullen alle feiten opgesomd worden, straight to it,  één voor één.  En ik wou feiten, gewoon doorgronde informatie.  Zo was het duidelijk niét. De schrijver mengde zijn persoonlijk emotief verhaal met het onderzoek en voor mij was het ongewenst om die kerel zijn -wat in mijn ogen een veel te langdradige-  traject aan te horen.  Ik kon me niet plaatsen in hem, noch vond ik het passend om een frappante titel als ‘dieren eten’ te kiezen en dan eigenlijk een boek te schrijven over ‘hoe ik dieren at, maar ondertussen een onderzoek heb gedaan naar voedsel en dan nodig vond om dit neer te schrijven en alles tot één soep heb gebundeld en kijk dit is een boek over dieren eten.

dieenezinoppagina22

Je snapt het, absoluut geen fan van zijn schrijfstijl, het boek beviel me duidelijk niet. En wellicht herken ik mezelf in zijn langdradige schrijfstijl en het clasht met mij. Misschien geef ik het volgend jaar een herkansing, wie weet. Maar ik koos er wel voor om (in de paar bladzijden die ik effectief gelezen had) de enigste passage te delen die voor mij een indruk naliet. Geniet er van.

pagina 22; ” Het eten van dieren is net zo’n onderwerp als abortus, waarbij het onmogelijk is om met absolute zekerheid te weten of je de belangrijkste details kent (wanneer is een foetus een mens en geen potentiële mens meer? Hoe voelt iets nou écht voor een dier?); en dat iemand zo’n onbehaaglijk gevoel bezorgt dat het vaak leidt tot een afwerende of agressieve reactie”

2 thoughts on “het weinige dat ik gelezen heb

  1. Wat heb je een super fijn vormgegeven blog zeg. Heerlijk, zo clean!
    En wat een leuk artikel. Ik ben namelijk ook ooit begonnen in dit boek, toen ik al een tijdje vegan at, en ik kwam er niet ver in.. Het stond me niet aan hoe het geschreven werd, denk ik. Want ik kwam er niet doorheen. En met dezelfde reden als jij ging ik het lezen – er was zo veel opspraak over en overal zag ik het voorbij komen. En ik was ook wel teleurgesteld, al leg ik vaak de ‘schuld’ bij mezelf. Ik zal het wel niet snappen, denk ik dan. Daarom fijn om van iemand anders te lezen dat zij het boek niks vond, haha!
    Liefs

    Like

    1. Oh waaw jaaaa! Super blij om iemand met dezelfde mening te treffen! *high five
      en dankjewel om dit even mee te delen hier.
      kus x

      Like

Leave a reply

